Om oss

Angell Advokatfirma er Nord-Norges eldste advokatfirma etablert i 1900. I dag er vi også et landsdelens største med elleve advokater. Vi har en bred sammensatt kompetanse og kan dermed tilby juridisk bistand med høy faglig kvalitet innenfor en rekke ulike rettsområder, både i sivile saker og innenfor strafferett. Vi utfører oppdrag for næringslivet, kommuner, statlig virksomhet, og privatpersoner.

Angell Advokatfirma er medlem av Eurojuris, Europas ledende uavhengige nettverk av advokatfirmaer. Nettverket består av om lag 600 firmaer og 6000 advokater i Europa og utvalgte byer i resten av verden og er representert i nærmere 50 ulike land. Gjennom samarbeidet i Eurojuris-nettverket kan våre advokater yte juridisk bistand til deg som kunde også dersom tvister oppstår i utlandet eller på tvers av landegrensene. Vi kan da enten ta kontakt med ett av medlemsfirmaene i utlandet på dine vegne, eller vi kan henvise deg til en advokat med nødvendig kompetanse. 

Angell Advokatfirma er medlem av Eurojuris Norge.

Eurojuris Norge ble etablert i 1991 og er en sammenslutning av 15 selvstendige advokatfirmaer spredt over mesteparten av landet. Eurojuris Norge tilrettelegger faglig og kommersielt samarbeid mellom firmaene og advokatene, og våre advokater tilbyr juridiske tjenester til næringslivet, organisasjoner, det offentlige og privatpersoner.

Advokatfirmaene i Eurojuris Norge har en sterk lokal forankring og er ledende firmaer innen sine regioner. God lokalkunnskap kombinert med høy juridisk kompetanse sikrer en effektiv gjennomføring av oppdragene til en riktig og konkurransedyktig pris. Vi har et godt samarbeid med øvrige firmaer knyttet til Eurojuris Norge og kan om nødvendig henvise våre klienter til et av disse firmaene dersom saken tilsier dette.

Gjennom samarbeidet i det internasjonale Eurojuris-nettverket kan våre advokater yte juridisk bistand til deg som kunde, også dersom tvister oppstår på tvers av landegrensene. Vi kan da enten ta kontakt med ett av medlemsfirmaene i utlandet på dine vegne, eller vi kan henvise deg til en advokat med nødvendig kompetanse.

Alminnelige oppdragsvilkår

Angell Advokatfirma AS vil i de fleste saker utarbeide en individuell oppdragsbekreftelse som sendes klient ved oppstart av oppdrag. Nedenfor følger våre alminnelige oppdragsvilkår. Dersom det er motstrid mellom disse vilkår og det som fremkommer av den individuelle oppdragsbekreftelsen, er det sistnevnte som skal legges til grunn. De alminnelige betingelser sendes klient ved etablering av oppdraget og anses vedtatt med mindre klient innen rimelig tid tilkjennegir ovenfor ansvarlig advokat at vilkårene ikke aksepteres.

1.Innledning: Angell Advokatfirma AS vil ivareta klientens interesser på best mulig måte. Oppdrag vil bli utført i samsvar med oppdragsbekreftelsen, våre alminnelige oppdragsvilkår og for øvrig i samsvar med domstolloven, advokatforskriften og regler for god advokatskikk.

2. Etablering og gjennomføring av oppdraget: Før et oppdrag etableres vil det bli avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at firmaet ikke kan, eller bør, påta seg oppdraget. I forbindelse med etablering av oppdraget kan det også bli foretatt den identifikasjonskontroll i medhold av våre forpliktelser etter hvitvaskingsloven.

Oppdraget er beskrevet i oppdragsbekreftelsen for det enkelte oppdrag og/eller i særskilte rammeavtaler med klienten. Oppdraget kan bli endret eller utvidet underveis.

Oppdraget omfatter ikke tilknyttede skatte- og avgiftsrettslige problemstillinger med mindre dette er særskilt angitt i oppdragsbekreftelsen.

3. Timepriser: For oppdrag som skal faktureres etter medgått tid, har Angell Advokatfirma AS som utgangspunkt en standard timepris for privatpersoner på kr 2 000,- ekskl. merverdiavgift (kr 2 500 inkl. merverdiavgift) og kr 2 500 ekskl. merverdiavgift (kr 3 125 inkl. merverdiavgift) for næringsdrivende og offentlige instanser. Timeføring skjer på basis av påbegynt kvarter. Andre timepriser kan unntaksvis avtales, herunder også fastpris. Se nærmere prisinfo på www.www.angelladvokatfirma.no.

Prisene som avtales for et oppdrag vil fremgå av oppdragsbekreftelsen. Timeprisene er gjenstand for årlig regulering. For de typer oppdrag hvor det ikke er mulig å operere med en fast sats-/timepris- vil salæret bero på en skjønnsmessig vurdering. Dette gjelder eksempelvis i omfattende saker som føres for retten, ved bistand under langvarige og kompliserte forhandlinger eller der kortvarig, men sterkt spesialiserte oppdrag etterspørres. Ved den skjønnsmessige vurderingen av salærets størrelse vil følgende momenter være av betydning: Sakstype, økonomisk omfang, tvistegjenstandens verdi, tidsforbruk, vanskelighetsgrad, betydning for klienten, klientens betalingsevne, kvaliteten på arbeidet og sakens resultat. Større utlegg som påløper under saksgang vil som regel viderefaktureres klient med en gang utlegget er betalt. Det vil som regel sammen med faktura bli tilsendt et følgebrev hvor det blir opplyst hvilket grunnlag fakturaen bygger på.

4. Utlegg og omkostninger: Utlegg som klienten er ansvarlig for skal normalt avklares med klienten før de pådras, med mindre de er en integrert del av oppdraget, eller er nødvendige for å sikre klientens interesser og klientens samtykke ikke kan innhentes på forhånd. I saker som gjelder fast eiendom eller saker som føres for retten vil klienten alltid, med mindre noe annet er avtalt, være ansvarlig for de offentlige gebyrer som påløper så som tinglysings-, byggesaks-, klage- og rettsgebyr. Det påpekes at viderefakturering av utlegg normalt vil medføre merverdiavgift på utlegget.

5. Fakturering og betaling: Oppdraget vil som hovedregel bli fakturert etter medgått tid. Er det gitt et estimat for totalt salær for hele oppdraget, er dette kun veiledende for budsjettering, og må ikke oppfattes som en fast pris med mindre annet er uttrykkelig avtalt skriftlig.

Salær skal betales uavhengig av saksutfallet. Dersom en rettssak tapes, kan klienten risikere å bli pålagt å dekke motpartens saksomkostninger og dekke rettens gebyr. Dette er alltid klientens eget ansvar. Dersom en rettsavgjørelse ender med at klienten blir tilkjent saksomkostninger, men beløpet er satt lavere enn det salær vi har krevd/vil kreve av klienten, vil klienten likevel være ansvarlig overfor oss for det overskytende. Dersom en rettsavgjørelse ender med at klienten blir tilkjent saksomkostninger, men disse ikke betales av motparten, vil klienten likevel være ansvarlig i forhold til betalingen av vårt salær. Det er klienten og ikke advokaten som har risikoen for motpartens betalingsvilje eller betalingsevne.

Betalingsfristen er 14 dager fra fakturadato, med mindre annet er avtalt. Dersom fristen for pliktig betaling ikke overholdes, forbeholder Angell Advokatfirma AS seg retten til å

a) kreve forsinkelsesrente i henhold til forsinkelsesrenteloven, med tillegg av eventuelle inkasso- og inndrivelseskostnader,
b) avbryte all oppdragsutførelse, både i det aktuelle oppdrag og i andre oppdrag, og/eller
c) utøve tilbakeholdsrett i mottatte saks-dokumenter, filer mv.

6. Rettshjelpsordninger: Etter rettshjelploven kan det for visse saker gis rett til advokatbistand som dekkes av staten. Forutsetningen er at man er under rettshjelplovens inntekts- og formuesgrenser som pr. 01.10.19 er henholdsvis kr 246 000,- og kr 100.000,-. For ektefeller/samboere er inntektsgrensen samlet kr 369 000. Fylkesmannen kan i visse tilfeller gjøre unntak fra grensene-. Nærmere informasjon om fri rettshjelp kan fås hos fylkesmannen eller ved vårt kontor Dersom fri rettshjelp kan være aktuelt, bør dette tas opp for avklaring med oss snarest. Det gjøres oppmerksom på at det som hovedregel påløper egenandel i slike saker.

Visse saker kan være dekket av rettshjelpsforsikring. Dette fremgår i så fall av klientens egne forsikringspoliser og klient må selv sjekke dette. Forsikringsselskapet må der aktuelt varsles så snart som mulig. Vi bistår med kontakt etter avtale med klient. Klient må selv dekke eventuelle egenandeler. Det presiseres at vårt salær ikke er begrenset til det beløp som forsikringsselskapet finner å ville dekke. Klienten er fullt ut ansvarlig for vårt salærkrav.

7. Klientens eget forhold: Jo bedre saken er avklart og forberedt fra klientens side, desto mer effektivt vil vi kunne arbeide. Alle henvendelser til og fra motparten skal gå fra oss, og klienten må underrette oss straks om eventuelle direkte henvendelser fra motparten eller motpartens advokat. Klienten vil få tilsendt kopier av all relevant korrespondanse ut og inn til vårt kontor i saken.

8. Advokatfirmaets ansvar: Selv om vi har angitt vår oppfatning av hva sakens utfall kan bli, innebærer ikke det at vi har noe rettslig ansvar for at dette resultat oppnås.

Et eventuelt ansvar for Angell Advokatfirma AS for tap som blir påført som følge av feil eller forsømmelser fra vår side i forbindelse med oppdragsutførelsen, er begrenset til direkte tap, og omfatter under ingen omstendighet konsekvenstap eller følgeskader. Ansvaret er videre begrenset oppad til 20 ganger salærets størrelse, dog oppad begrenset til NOK 5 millioner.

Angell Advokatfirma AS har for sin virksomhet tegnet ansvarsforsikringer med anerkjente forsikringsselskaper.

9. Taushetsplikt og behandling av personopplysninger: Advokater og ansatte i Angell Advokatfirma AS har fortrolighets- og taushetsplikt for de opplysninger de får i saken, med de unntak som fremgår av lov. Samtlige medarbeidere i firmaet har undertegnet skriftlig taushetserklæring. Klienten regnes ved inngåelsen av oppdraget for å ha akseptert at Angell Advokatfirma AS innhenter opplysninger om klienten som er relevante for oppdraget. Mange av opplysningene som innhentes vil være personopplysninger. Angell Advokatfirma AS sin behandling av personopplysninger er underlagt personopplysningsloven og annet relevant regelverk.

Les mer om Angell Advokatfirma AS sin behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring.

10. Klageadgang: Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Det er også anledning til å klage hvis klienten er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeidet kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinærorganene. Som hovedregel er det en klagefrist på seks måneder. Denne løper fra det tidspunkt klager ble, eller burde blitt, kjent med de omstendigheter klagen grunnes på. Klagen behandles av Den Norske Advokatforenings regionale disiplinærutvalg for Nordland, Troms og Finnmark kretser som førsteinstans. Beslutning fra disiplinærutvalget kan ankes inn for Disiplinærnemnden. Regler for god advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Den Norske Advokatforenings hjemmeside. Det vises også til informasjon www.advokatenhjelperdeg.no.

11. Lovvalg og verneting: Våre alminnelige vilkår og alle spørsmål som vedrører våre oppdrag reguleres av norsk rett. Salten tingrett er rett verneting for eventuelle tvister som springer ut av avtaleforholdet mellom Angell Advokatfirma AS og klienten.

12. Revisjon av oppdragsvilkår: Våre alminnelige oppdragsvilkår vil normalt bli revidert en gang per år, og ellers når det måtte oppstå spesielle behov for det. Denne versjon av de alminnelige oppdragsvilkår er utarbeidet av Angell Advokatfirma AS 1 mai 2020.

Angell Advokatfirma AS tilbyr advokattjenester til privatpersoner, næringsliv og offentlige institusjoner. For at vi skal kunne gjøre jobben vår og oppfylle vårt formål, er vi avhengig av å benytte flere personopplysninger. Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Angell Advokatfirma AS samler inn og bruker bestemte personopplysninger.

Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra vår nettside og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger.

Behandlingsansvarlig

Den behandlingsansvarlige for personopplysningene Angell Advokatfirma AS behandler er daglig leder advokat Bjørn Kristian Storli.

E-post: bks@angelladvokatfirma.no

Telefon: 75 54 45 00

Personopplysninger som innhentes/behandles

Hvilken informasjon som innhentes vil variere og avhenger av den enkelte sak og sakstype. Vi innhenter kun informasjon som er relevant for den bistand vi skal yte og som på forhånd er avklart med klienten. Foruten direkte personalia og kontaktinformasjon, innhentes eksempelvis finansiell informasjon, informasjon fra offentlige registre, helseopplysninger, straffesaksopplysninger, med mer.

Hvordan informasjon innhentes

Angell Advokatfirma AS innhenter primært inn informasjon direkte fra klient eller via henvendelse til offentlige institusjoner som eksempelvis politi, folkeregister, skatteetaten og brønnøysundregistrene. Vi mottar også personopplysninger om klienter og tredjeparter igjennom korrespondanse som skjer i aktive saker.

Formålet med informasjonen som behandles

Formålet med informasjonen som behandles ved Angell Advokatfirma AS er

  • Etablering av klientforhold og klientadministrasjon
  • Sakshåndtering
  • Informasjon om motparter og andre tredjeparter
  • Fakturering
  • Kunnskapsforvaltning (f.eks. gjenbruk av dokumenter i senere saker)
  • Administrasjon av ansatte
  • Sikkerhet

Rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger som foretas av Angell Advokatfirma AS

Angell Advokatfirma AS vil behandle personopplysninger i forbindelse med å oppfylle avtaler med sine klienter, og eventuelt andre. Personopplysninger kan også lagres i forbindelse med å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav, samt lagre opplysninger som er offentliggjort av den registrerte.

Angell Advokatfirma AS har også rettslige forpliktelser hvor det vil kunne være nødvendig å behandle personopplysninger, eksempelvis forpliktelser som følger hvitvaskingsloven.  I tilfelle hvor det ikke foreligger grunnlag for behandling som nevnt, vil grunnlag for behandling av personopplysninger basere seg på at behandlingen av dem er nødvendig for formål knyttet til berettigete interesser som forfølges av Angell Advokatfirma AS. Dersom det ikke foreligger andre grunnlag, eller det er usikkert om andre grunnlag er tilstrekkelig dekkende for behandlingen, vil behandlingen bli basert på samtykke fra de registrerte.

Saksbehandling og arkiv

Angell Advokatfirma AS bruker offentlig godkjente arkiv- og saksbehandlersystem. Angell Advokatfirma AS er delegert det daglige ansvaret for systemet og manuelt arkiv, og at det er utarbeidet nødvendige rutiner for bruk av dette. Den ansvarlige advokat på hver sak følger opp at den faktiske saksbehandlingen er i samsvar med saksbehandlingsrutinene.

Angell Advokatfirma AS behandler personopplysninger for å ivareta klientens interesser i forbindelse med utøvelse av advokatvirksomhet. Det registreres ulike typer personopplysninger i arkiv- og saksbehandlingssystemet. Dette er opplysninger som navn, adresse, telefonnummer og annen relevant informasjon som fremgår av henvendelsen.

Saksdokumentene kan i tillegg inneholde sensitive personopplysninger. Det er etablert særlige sikkerhetstiltak og rutiner for svært beskyttelsesverdig informasjon i arkivet, som for eksempel sensitive personopplysninger.

Våre databehandlere oppbevarer Angell Advokatfirma AS sitt arkiv over dokumenter. Samarbeidet er regulert av en databehandleravtale og databehandler utleverer ikke opplysninger til tredjeparter uten lovhjemmel. Opplysningene overføres ikke til tredjestater.

E-post og telefon

Angell Advokatfirma AS benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet for å ivareta klientenes interesser. Den ansvarlige advokat på hver sak har det daglige ansvaret for behandlingen av personopplysninger i denne sammenheng. Relevante opplysninger som fremkommer av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av saksbehandling journalføres. Disse opplysningene behandles i så fall som beskrevet over (se ”Saksbehandling og arkiv).

Angell Advokatfirma AS sine medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte advokat/advokatfullmektig/sekretær er ansvarlig for å arkivere relevant e-post i digitale saksmapper tilhørende den enkelte sak, og ellers slette meldinger som ikke lenger er aktuelle. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer.

Dersom en telefonsamtale er knyttet til en enkeltsak, vil det kunne bli skrevet et notat etter samtalen som journalføres. Det gjøres ingen øvrig systematisk registrering av telefonsamtaler hvor innringer kan identifiseres.

Våre ansatte har taushetsplikt.

Utlevering av personopplysninger

Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med deg eller et lovgrunnlag som pålegger oss å gi ut informasjonen.

Personopplysninger utlevert etter samtykke fra klient utleveres typisk til motparter, domstoler og offentlige organer. Advokater er imidlertid underlagt en streng taushetsplikt, som kun kan oppheves ved samtykke fra den som har krav på hemmeligholdet. Personopplysninger gitt til advokater vil dermed ikke utleveres til andre uten samtykke fra klient.

Sikkerhet

Våre interne og eksterne dataløsninger er gjenstand for adekvate sikkerhetstiltak for å unngå elektroniske angrep. Vi gjennomfører jevnlig begrensende tiltak ved å slette overflødig informasjon

Hvor lenge personopplysningene lagres

Regnskapsmaterialet som nevnt i bokføringsloven § 13 skal oppbevares i 5 år, eller 3 år og seks måneder etter regnskapsårets slutt, avhengig av hva slags regnskapsmateriale det dreier seg om.

Kopier av dokumenter som er benyttet til kundekontroll oppbevares i fem år. Se nærmere i hvitvaskingsloven § 22.

Klientarkiv lagres i 10 år (med bakgrunn i foreldelsesloven § 10) for å kunne dokumentere hvordan saken er håndtert dersom det skulle oppstå en tvist.

Rettigheter

Alle som spør har rett på grunnleggende informasjon om behandlinger av personopplysninger i en virksomhet. Angell Advokatfirma AS har gitt denne informasjonen i denne erklæringen, og vil henvise til den ved eventuelle forespørsler.

Krav fra den registrerte skal besvares kostnadsfritt og senest innen 30 dager.

Retten til innsyn

De som er registrert i en av Angell Advokatfirma AS sine systemer har rett på innsyn i egne opplysninger, med unntak av opplysninger som rammes av personopplysningsloven § 13 og opplysninger som advokaten er betrodd eller blitt kjent med i sitt virke jf. straffeloven § 111 og Advokatforskriftens kap 12.

Unntak for innsyn følger også dersom «det er påkrevd å hemmeligholde av hensyn til forebygging, etterforskning, avsløring og rettslig forfølgning av straffbare handlinger». I slike tilfeller følger eventuelle rettigheter isteden reglene i straffeprosessloven.

Retten til korrigering

Den registrerte har rett til å be om at uriktige, ufullstendige eller opplysninger Angell Advokatfirma AS ikke har adgang til å behandle blir korrigert.

Retten til sletting

Den registrerte har også rett til å kreve at opplysninger om han eller henne slettes. Retten til sletting følger av personopplysningsloven § 17.

Retten gjelder kun dersom ikke virksomheten fortsatt har behov for opplysningene til det formålet de behandles for. Tilsvarende gjelder dersom advokatvirksomheten fortsatt trenger personopplysningene for å oppfylle en rettslig forpliktelse eller for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav. Advokatfirmaets plikt eller behov for å oppbevare personopplysningene går i disse tilfeller foran den registrerte søkerens ønske om å få opplysningene slettet.

En registrert har også rett til å få personopplysninger om seg slettet der hvor opplysningene behandles basert på et samtykke og samtykket trekkes tilbake, med mindre advokatvirksomheten fortsatt har behov for opplysningene, typisk fordi opplysningene fortsatt er nødvendige for å oppfylle en avtale med den registrerte klienten, for å oppfylle en rettslig forpliktelse eller for å ivareta en berettiget interesse som veier tyngre enn den registrertes personverninteresse.

Klagerett

Dersom du mener at Angell Advokatfirma AS ikke har overholdt dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven og GDPR, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, kontaktinformasjon er tilgjengelig på www.datatilsynet.no.

Kontaktinformasjon

Angell Advokatfirma AS

E-post: post@angelladvokatfirma.no
Telefon: +47 75 54 45 00
Postadresse: Postboks 163, 8001 Bodø
Org nr: 892 047 782

Angell Advokatfirma AS sin personvernerklæring ble sist endret den 25.06.2018.

Timepriser

Angell Advokatfirma AS sin ordinære timesats er for tiden kr 2200 + mva for privatklienter og kr 2 500 + mva for næringsdrivende og offentlige organer.

Timeprisen kan imidlertid variere etter oppdragstype. Dette avtales nærmere ved oppdragsbekreftelse i den enkelte sak. I noen saker brukes offentlig salærsats pt. kr 1121 eksl mva.

Ved beregningen av vårt salær ses det i første rekke hen til medgått tidsbruk, men også andre faktorer kan virke inn. Herunder ses det i noen tilfeller også hen til sakstype og sakens kompleksitet.

Faste priser

Vi har fast pris på en del oppdrag herunder utarbeidelse av testament, samboerkontrakt, ektepakt og oppgjør ved salg av bolig. For disse oppdragene gjelder for tiden følgende fastpriser inkl. mva:

 
 
 
Ektepakt med enkle bestemmelser kr 5 000,-
Samboeravtaler med enkle bestemmelser kr 6 250,-
Testament med enkle bestemmelser kr 5 000,-
Oppgjør ved salg av bolig kr 16 000.-
Fremtidsfullmakt kr 5 000,-

Angell Advokatfirma og våre advokater har inngått en rekke samarbeidsavtaler som sikrer kunder og medlemmer av våre samarbeidspartenere gunstigere betingelser ved henvendelse til oss. Nedenfor er det oppgitt hvilke avtaler som i dag gjelder og hvilke fordeler disse gir.

Vi minner også på om at mange vil kunne få dekket advokatbistand av oss, helt eller delvis, gjennom forsikringer de har tegnet hvor det inngår en rettshjelpsforsikring. Slike forsikringer dekker utgifter til juridisk bistand innenfor gitte økonomiske rammer, men forsikringstaker må betale en egenandel. Opplys gjerne om slike forsikringsordninger ved henvendelse til oss.

If skadeforsikring 

Eurojuris Norge, som Angell Advokatfirma er medlemmer av, har inngått en samarbeidsavtale med If- nordens ledende forsikringsselskap. Avtalen innebærer at Ifs kunder med rettshjelpsforsikring får tilbud om rabattert advokatbistand fra våre advokater. Rettshjelpsforsikringen er en del av kundenes villa-, hjem-, hytte-, bil- og båtforsikring, og dekker utgifter til advokatbistand i en rekke nærmere spesifiserte tvister.

Les mer om avtalen her

Advokat Ingrid Maria Holm er svensk konsul i Bodø. Konsulatet har sine lokaler i fjerde etasje i Sjøgata 5 i Bodø.

Telefon : 75544500.
Åpningstider : mandag – fredag kl 09:00 – 14:30

Svensk pass:

Fra og med 01.01.2014 er det ikke lenger mulig å søke om nytt svensk pass fra Norge (heller ikke ved ambassaden i Oslo).

  • For å søke om nytt svensk pass, er det nødvendig å reise til Sverige.
  • Se: www.polisen.se
  • Pass som er bestilt i Sverige kan hentes ut ved konsulatet i Bodø.

Svensk førerkort:

Den som er permanent bosatt i en stat innenfor det Europeiske økonomiska samarbeidsområdet (EES*) kommer etter 1 desember 2010 ikke lengre til å kunne få sitt svenska førerkort fornyet i Sverige. Det skal i stedet erstattes med ett førerkort i den stat der søkeren er permanent bosatt.

Svenske statsborgere som er bosatte i Norge kan ikke lenger få fornyet sitt svenske førerkort. Før det svenske førerkortet går ut, må man henvende seg til biltilsynet i Norge og få utstedt nytt norsk førerkort.

Valg: Når det er valg i Sverige er det mulig for svenske statsborgere å forhåndsstemme ved konsulatet.

Informasjon og kontakt: Konsulatet kan også hjelpe til eller videreformidle informasjon og kontakt i andre tilfeller. Mer informasjon om søknad om pass og førerkort finnes på hjemmesiden til Sveriges Ambassade i Oslo – telefon 24 11 42 00

keyboard_arrow_up