Garanti og reklamasjon – hva er forskjellen?
Garanti og reklamasjon – hva er forskjellen?
11.03.2024
En vanlig oppfatning, både hos forbrukere og hos næringsdrivende, er at garanti og reklamasjon er samme konsept. Det er heller ikke uvanlig at en forbruker får beskjed om at feilen man har klaget på ikke dekkes av garantien, og derfor får avslått sitt krav om reparasjon.
Retten til å reklamere følger direkte av loven og gir kjøperen rett til å klage på varen eller tjenesten når det er noe galt med den. Forbrukervernlovene er ufravikelige. Det vil
Styreansvar – en innføring
Styreansvar
07.02.2024
Av: Ole Kristian Sandvik
Styreansvar – et personlig erstatningsansvar
Stiftelse av et aksjeselskap medfører som et utgangspunkt at det kun er selskapet som hefter overfor dets kreditorer for selskapets forpliktelser. Denne ansvarsbegrensningen har gjort aksjeselskapet til den mest attraktive selskapsformen. Likevel kan selskapers styrende organer, for eksempel daglig leder og styremedlemmene, bli erstatningsansvarlig for skade vedkommende gjør under utførelsen av sine oppgaver. Dette erstatningsansvaret, som følger av aksjeloven § 17-1, kalles gjerne for styreansvar.
Vi erfarer at styreansvar gjøres gjeldende i stadig økende grad. De siste årene har det
Viktige endringer ved forbrukerkjøpsloven
Nyhetsbrev – endringer i forbrukerkjøpsloven
09.01.2024
Av: Ole Kristian Sandvik
Fra nyttår ble forbrukerkjøpsloven endret på en rekke punkter. Endringene innebærer en vesentlig styrking av norske forbrukeres rettigheter overfor næringsdrivende. Bakgrunnen for endringene er gjennomføringen av EUs nye forbrukerkjøpsdirektiv.
En praktisk viktig endring er at varer som selges med digitalt innhold, nå inneholder en oppdateringsplikt som løper sammen med reklamasjonsfristen. Dersom du for eksempel kjøper en treningsklokke, skal tilknyttede programvarer eller applikasjoner holdes oppdatert gjennom produktets levetid. Begrunnelsen for endringen er at stadig flere produkter mister sin verdi uten sine
Høyesterett setter sluttstrek i anskaffelsessak mot Bodø kommune
Høyesterett setter sluttstrek i anskaffelsessak mot Bodø kommune
19.04.2023
For ganske nøyaktig 7 år siden kom Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) i sak 2016/18 til at Bodø kommune ikke hadde brutt regelverket ved gjennomføringen av anbudskonkurransen for inngåelse av rammeavtale om kjøp av IKT-driftstjenester og tilhørende utstyr. iTet AS mente seg urettmessig forbigått i anbudskonkurransen av selskapet Atea AS som Bodø kommune hadde tildelt kontrakt. Konkurransen ble kunngjort på vegne av kommunene i Samordna Innkjøp i Salten. Anskaffelsens verdi ble i kunngjøringen
Utbedring av mangler og foreldelsesfrist
Nyhetsbrev – foreldelse og utbedring av mangler – ny dom fra Høyesterett
25.01.2023
Foreldelse, reklamasjon og utbedring av mangel – avsluttes foreldelsesfristen ved utbedring? Ny dom fra Høyesterett om en praktisk problemstilling
Ved kjøp og salg av boliger, løsøre eller andre formuesgoder kan det oppstå feil og mangler. Ved krav etter mangler gjelder det for alle typer kontrakter to viktige regelsett man må passe på – reklamasjon og foreldelse.
Reklamasjonsreglene varier fra hvilke avtaleparter og kontrakter som benyttes. For eksempel er hovedregelen 2 år maksimal reklamasjonsfrist
Nyansettelse – Ole Kristian Sandvik
Ny advokat – Ole Kristian Sandvik
11.01.2023
Vi ønsker advokat Ole Kristian Sandvik velkommen som ny advokat.
Sandvik har erfaring som advokat i Tromsø og har i tillegg vært ansatt som universitetslektor ved Det juridiske fakultet, Universitet i Tromsø. Før han kom til oss var han dommerfullmektig i Salten og Lofoten tingrett.
Vi er svært glade for ansettelsen, og at vi befester oss som en attraktiv arbeidsgiver – til det beste for våre klienter.
Les mer om Ole Kristian Sandvik